حمید رضا پهلوی، سال 1358 زندان اوین

حمیدرضا پهلوی یازدهمین فرزند رضاشاه بود که در سال ۱۳۱۱ به دنیا آمد. انقلاب که شد در ایران ماند و به خارج نرفت و بعد هم دستگیر شد و به زندان رفت. به دلیل اینکه هیچ جرمی نداشت بلافاصله هم آزاد شد. در آن سال ها رئیس زندان اوین محمد #کچویی بود. جوانی که ۲۹ سال سن داشت و قبل از انقلاب از انقلابیون زندان رفته بود و به همین دلیل می دانست با زندانی چگونه باید رفتار کرد.

زمانی که رئیس زندان اوین شد خبرنگاران راحت به اوین می رفتند و مصاحبه می کردند، اوین منطقه ممنوعه نبود و پرسنل آن بیش از ۳۰ نفر هم نبودند.

محمد کچویی ۸ تیرماه ۱۳۶۰ ( فردای انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری) در محوطه زندان اوین و به وسیله یکی از نفوذی های سازمان مجاهدین خلق (کاظم افجه ای) در ۳۱ سالگی ترور شد و به شهادت رسید.

۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، اوین امروز با اوین زمان محمد کچویی چقدر متفاوت شده است؟ آیا الان خبرنگار می تواند به زندان برود و با زندانیان مصاحبه کند؟ آیا اوین با بیش از ۴۰۰-۵۰۰ نفر پرسنل بهتر از اوین اول انقلاب است؟ کاش مسئولین دستگاه قضایی ما به این سوالات به صورت جدی پاسخ دهند!

ما اگر از عدالت قضایی و انصاف حرف می زنیم، ملاکمان محمد کچویی و زندان اوینی است که ۲ سال او رئیسش بود و چیزی برای پنهان کاری نداشت. اوین این روزها چقدر با آن اوین متفاوت شده است؟ تنها یادگار اوین نامی است که به یاد او در خیابان مقابل زندان اوین باقی مانده است و محوطه بالایی اوین که روزی او در آن به شهادت رسید؟

این عکس مربوط به سال ۱۳۵۸ در اوین است و مصاحبه خبرنگاران با حمیدرضا پهلوی که به راحتی به سوالات خبرنگاران پاسخ می دهد! وی چند ماه بعد آزاد شد و به راحتی در ایران زندگی می کرد و سرانجام هم در سال ۱۳۷۱ درگذشت.

 

منبع: مهدی دزفولی، کانال تلگرامی مکتوبات