سخنران بزرگداشت شهید کچویی با بیان اینکه گروه هایی نظیر داعش و طالبان برای جلوگیری از گرایش به اسلام شیعی در دنیا شکل گرفته اند، در تبیین شخصیت و روحیه مبارز این شهید گفت: شهید کچویی با وجود مشغله ای که در زندان قصر و اوین داشت و درگیر گروه های ضد انقلاب بود با شروع جنگ نیز خود را فارغ از جبهه نمی دانست و به این اکتفا نکرد که در زندان اوین باشد. بعد از شروع جنگ هم از زندان و این ور و آن ور و از محله شان نیرو و امکانات جمع می کرد و هر هفته چهارشنبه ها عازم جبهه شده و اول هفته دوباره به محل کار باز می گشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، جواد منصوری، از اولین فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بزرگداشت شهید محمد کچویی که شب گذشته در مسجد الرسول تهران برگزار شد، اظهار کرد: بعد از عاشورا اتفاقاتی که افتاد با تعالیم ائمه و فرهنگی که ائمه ایجاد کردند، فرهنگ عاشورا ، مقاومت، شهادت و زیارت مواردی بود که مردم شیعه تحت تعلیم ائمه اطهار این فرهنگ را ترویج کردند. مردم شیعه این فرهنگ را با دعا و زیارت و ساخت مراقد مطهر عمق بخشیدند. پدیده جدیدی در دنیا به وجود آوردند که در دنیا وجود نداشت. بزرگترین کاری که شیعه در تاریخ جهان کرده هیچ کس دیگری تاکنون نتوانسته است بکند و آن کار بزرگ انتقال نسل به نسل این فرهنگ است. مگر چند سال دولت و حکومت شیعه داشته ایم در ۱۴۰۰سال گذشته؟! دوران خیلی کوتاهی بوده است. که اگر جمع بزنیم به ۷۰-۸۰ سال نمی رسد، اما امروز تمام دنیا دارد از شیعه می ترسد. همه دنیا می گوید با این شیعه باید چکار کرد؟

وی با اشاره به حساسیت بیش از حد آمریکا نسبت به شیعه تصریح کرد: آمریکایی ها که چنین فرعونیت هایی می کنند، اگر در کتابی ببینند چند صفحه راجع به شیعه نوشته شده است، اجازه ورود آن را به زندان هایشان نمی دهند؛ چون می ترسند این را بخوانند و تحت تاثیرش قرار گیرند و برای آنها مشکل ساز شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی با اشاره به راه های حفظ فرهنگ شیعه ادامه داد: با روضه خوانی و تعزیه و عزاداری و ابزراهایی که در این برنامه های به کار گرفته اند، مثل شعر ، نقاشی ، تعزیه های میدانی و علم و کتل این فرهنگ زنده نگه داشته شده است و  معتقدم این فرهنگ چهره دنیا را عوض می کند. تمام فتنه های طالبان و داعش و همه این فتنه های برای این است که شاید بتوانند جلوی گسترش اوج گرایش به اسلام شیعی را بگیرند، ولی نمی توانند و امکان پذیر نیست.

وی در ادامه  با بیان اینکه در  مورد شهدا مقداری کار شده است، ولی همه کار انجام نشده یادآور شد: روزی فردی از یکی از ائمه سوال کرد که اگر بخواهیم بدانیم اعمال ما قبول شده یا نه چکار کنیم؟ مثلا عزاداری کرده ایم. از کجا بدانیم  قبول شده است؟ امام فرموده بودند که اگر بعد از عمل با قبل از عمل فرق کردی و کمتر گناه می کنی، یعنی قبول شده است وگرنه اگر با قبل از عملت فرقی نکرده باشی قبول نشده است.

این هم رزم شهید کچویی با اشاره به شخصیت این شهید افزود: گاهی وقتی در مورد افرادی صحبت می شود آدم احساس می کند که انگار دارند غلو و اغراق می کنند. در مورد شهید کچویی هم اگر بخواهیم صحبت کنید شاید این چنین به نظر بیاید. ولی شهید محمد کچویی واقعا شخصیت بزرگی بود.  من سال ها با شهید کچویی چه در بیرون از زندان و چه در داخل زندان زندگی کرده ام. شهید کچویی یک انسان به تمام معنی نمونه بود. یک انسان به تمام معنی صادق و مؤمن . کچویی تمام زندگی اش را برای انقلاب گذاشته بود. سال ۵۱ وقتی او را دستگیر کردند و خدا می داند چقدر شکنجه اش کردند تا اعتراف بگیرند، ولی نتوانستند.

وی ادامه داد: شهید کچویی زیر شکنجه بیهوش افتاده و کم مانده بود جانش را از دست بدهد، ولی باز هم اطلاعات دوستانش را به ساواک نداده بود. ۳ شبانه روز نه به او غذا داده بودند و نه گذاشته بودند بخوابد. زن و زندگی و کار را کنار گذاشته بود برای مبارزه برای انقلاب. وقتی هم که از زندان آمد حتی یک روز دنبال زندگی و کار نرفت. یک مغازه ای داشت و مختصر اجاره ای بابت آن می گرفت و زندگی اش را با آن می گذراند.

منصوری با اشاره به خاطره ای از شهید کچویی بیان کرد: وقتی از زندان آزاد شد به من زنگ زد و گفت به مدرسه رفاه بیا.  گفتم بگذار کمی بگذرد ما تازه از زندان آزاد شده ایم. من هم خیلی طولانی زندان بودم. گفتم باشه و بعد از دید و بازدید اقوام به مدرسه رفاه رفتم . شبانه روز در مدرسه رفاه بودیم تا انقلاب شد و بعد هم زندان اوین و تشکیل سپاه پاسداران و غیره. شهید کچویی با ضد انقلاب رفتاری می کرد که ضد انقلاب تعجب می کرد و شرمنده می شد. ضد انقلاب می گفت ما اصلا فکر نمی کردیم شما چنین آدمی باشید.

وی افزود: ایشان آنقدر با احترام با زندانیان برخورد می کرد که آنها سوء استفاده کردند و آن کار را انجام ددند که در نهایت به شهادت ایشان منجر شد. چون این آدم صداقت و ایمان داشت آنچنان محبوب مردم بود و محبوبیتش نه به خاطر ثروت و مقام و موقعیتش که به خاطر صداقت و ایمانش بود. او از پابرهنه های جامعه بود، ولی چه در زندان و چه در بیرون و چه در برخورد با ضد انقلاب و غیره همه به دلیل شخصیت فوق العاده ای که داشت ایشان را دوست داشتند. برای اینکه واقعا یک انسان بود.

منصوری در ادامه تبیین شخصیت و روحیه مبارز شهید کچویی گفت: شهید با وجود مشغله ای که در زندان قصر و اوین داشت و درگیر گروه های ضد انقلاب بود با شروع جنگ نیز خود را فارغ از جبهه نمی دانست. به این اکتفا نکرد که در زندان اوین باشد. بعد از شروع جنگ هم از زندان و این ور و آن ور و از محله شان نیرو و امکانات جمع می کرد و هر هفته چهارشنبه ها به جبهه می رفت و اول هفته برمی گشت.

در ادامه این  مراسم  که با حضور اقشار مختلف مردم برگزار می شد، ضمن تقدیر از مقام شهید کچویی لوح یادبودی به فرزند این شهید اهدا شد.