حجت الاسلام والمسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی

حجت الاسلام والمسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی

از دوستان هم زندان شهید محمد کچویی در دوران مبارزه ، حجت الاسلام و المسلمین اکبر هاشمی بهرمانی (رفسنجانی) بوده است.هاشمی پس از شهادت محمد کچویی و در سالگرد شهادت وی در ۸ تیر ماه ۱۳۶۲ گفت:

«کچوئی از کسانی بود که در کلاسهای درس آقایان  منتظری، ربانی شیرازی، طالقانی، انواری ، مهدوی کنی و بنده که در دوران محکومیتشان در زندان تشکیل می‌شد با علاقه و ایمان شرکت می‌کرد. ایشان به ایمان و تقوی، سخت کوشی و پذیرفتن سخت‌ترین مسئولیتها در دوران محکومیت و یا دوران پذیرفتن مسئولیت زندان معروف بود.با اینکه پنج شش کلاس بیشتر سواد نداشت اما زمانی که اصول فلسفه و روش رئالیسم را تدریس می کردم به خوبی مطالب را فرا می گرفت. جوانی ورزشکار هم بود و در دوران زندان فوتبال و والیبالش ترک نمی شد. بعد از انقلاب هم به ریاست زندان اوین رسید و از او وقتی سوال کردم چرا این مسئولیت را پذیرفتی؟ پاسخ داد چون خودم درد زندان را چشیده ام و می دانم زندانی ها چه دردی را می کشند و می خواهم با مدیریت خوب و صحیح هم آن ها را تعلیم و تربیب دهم و هم نگذارم که آن سختی ها را بکشند.

سر همین ماجرای دستگیری های کودتای نوژه هم یک فقره من و آقای خامنه ای و فکر می کنم شهید بهشتی با هم به زندان اوین رفته بودیم تا اقرارات کودتاچیان نوژه را بشنویم و آنجا هم مدیریت خوب و صحیح کچویی را دیدم.»

 

سخنرانی به مناسبت سالگرد شهادت محمد کچویی ، ۸ تیر ماه ۱۳۶۲