مصاحبه با دکتر صادق زیباکلام ، مستند شهید کچویی

مصاحبه با دکتر صادق زیباکلام ، مستند شهید کچویی

دکتر صادق زیباکلام ( استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و چهره مشهور اصلاح طلب ) سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یک مبارز سیاسی کمتر شناخته شده بود. وی تجربه زندان در سال های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۶ را در کارنامه فعالیت های خود دارد و در زندان های کمیته مشترک و زندان اوین دوران زندان خود را سپری کرده بود.

زیباکلام با توجه به شناخت از شهید محمد کچویی در سال های قبل از انقلاب ، پیرامون وی در مصاحبه  می گوید:

من در ابتدا در اوین در جمع گروه زندانیان مبارز چپ بودم و مدتی هم با بچه های مبارز مسلمان هم اتاق بودم. نام محمد کچویی را هم شنیده بودم ولی محمد کچویی در آن سال ها مبارز خیلی مشهوری نبود ، البته نامش را دیگران شنیده بودند و می شناختند اما در رده افراد مبارزی همانند آیت الله هاشمی رفسنجانی یا آیت الله طالقانی و آیت الله منتظری اینها نبود چون سن و سال زیادی هم نداشت.

کچویی فردی خوش نام بود و من می توانم او را با فردی همانند حاج علی اصغر صباغ ثانی مقایسه کنم که او هم فردی خوشنام و مشهور بوده است.

ببینید این جنایت بزرگ مجاهدین خلق بود که این چنین چهره هایی را همان سال های اول انقلاب از ما گرفتند. کچویی فرد خوش قلبی بود و زندان بان خوبی هم بود. او اگر زنده می ماند و ترور نمی شد قطعا ما شاهد آن اتفاقات در دهه ۶۰ در اوین نمی بودیم که با زندانیان بد رفتاری شود. همانند آنکه من بارها گفته ام که اگر بهشتی زنده می ماند قطعا جمهوری اسلامی وضع بهتری پیدا می کرد. همان طوری که محمد جواد باهنر اگر زنده می ماند جمهوری اسلامی وضع بهتری پیدا می کرد.وقتی کچویی ترور شد چه کسی جای او را گرفت؟ آیا وضع بهتر شد یا بدتر شد؟ شما از این مقایسه ها و با فکر در مورد این مسائل می توانید به عمق جنایت مجاهدین پی ببرید.

مجاهدین واقعا جنایت کردند ، هم در حق آینده انقلاب و آینده ایران جفا کردند ، اینها کسانی را ترور کردند که اگر زنده می ماندند قطعا افراد کم صلاحیت تر هرگز به سمت و مقام نمی رسیدند. قطعا اگر محمد کچویی زنده می ماند برخی از این آقایان که من و شما نام آنها را می دانیم فرصت نمی کردند به سمتی برسند که شایستگی آن را نداشته و ندارند.

من می توانم محمد کچویی را نماد یک مبارز مسلمان معرفی کنم و او را نماد یک زندان بان متعهد در نظام جمهوری اسلامی ایران بدانم.

کچویی همان طور که گفتم بسیار شناخته شده بود نبود اما در آن حد که ما او را می شناختیم و نامش را در زندان و بعد از انقلاب شنیده بودیم و از او شناخت داشتیم فردی دلسوز بود که ای کاش ترور نمی شد و ای کاش در قید حیات می ماند.