ایرج مصداقی از زندانیان دهه 60 که این روزها در خارج از ایران تلاش گسترده ای را برای سیاه نمایی علیه جمهوری اسلامی آغاز کرده است

ایرج مصداقی از زندانیان دهه ۶۰ که این روزها در خارج از ایران تلاش گسترده ای را برای سیاه نمایی علیه جمهوری اسلامی آغاز کرده است

شهید محمد کچویی در دوره دوم زندان خود به حبس ابد محکوم شد و از سال ۵۳ الی ۵۶ در زندان به سر برد. همزمان با روی کار آمدن جیمی کارتر در آمریکا و فشار بر حکومت وقت ایران برای آزادی بخشی از زندانی های سیاسی ، محمد کچویی نیر در خرداد ۵۶ از زندان آزاد شد و به همراه دیگر زندانیان سیاسی به جامعه بازگشت

این آزادی زندانی های سیاسی در سال های بعد تبدیل به فرصتی برای سیاه نمایی برخی از مخالفین انقلاب و مبارزین مسلمان شد.

ایرج مصداقی یکی از این منتقدین و مخالفین است  که در مقاله ای که درباره آزادی شهید محمد کچویی نوشته است آزادی وی و بخشی از زندانی های سیاسی مسلمان را مربوط به فرصت طلبی ساواک از اعتقادات مذهبی آنها بر علیه دیگر زندانیان سیاسی می داند و ایجاد شکاف در صف مخالفین محمد رضا پهلوی!

مصداقی در بخشی از نوشته خود اینگونه می گوید:

” … بعد از تحولات سال ۵۴ به ضدیت هیستریک با مجاهدین نیروهای چپ پرداخت و به همین دلیل در خرداد ۵۶ از سوی ساواک مورد عفو قرار گرفت و آزاد شد تا در بیرون از زندان به فعالیت علیه مجاهدین و نیروهای چپ بپردازد. وی در این راه تنها نبود، لاجوردی، بادامچیان، احمد احمد و بسیاری دیگر از همفکران او برای مبارزه با نیروهای مترقی از زندان آزاد شدند. احمد احمد با آن که در درگیری مسلحانه زخمی شده بود حتا به دادگاه نیز برده نشد و آزاد شد. پیش از آن در بهمن ۵۵ عسگراولادی، انواری، حاج مهدی عراقی، کروبی، قدرت‌الله علیخانی و … با درخواست عفو از شاه آزاد شده بودند. کچویی در وصیت خود که در ۲۶ آبان ۵۹ نوشته شده روی نابودی مجاهدین تأکید کرده است.” (+)

اما به گواه تاریخ و اسناد مکتوب متعدد آزادی زندانیان سیاسی مسلمان در خرداد ۵۶ هیچگونه ارتباطی با فرصت طلبی ساواک و نهادهای امنیتی نداشت و صرفا به دلیل فشارهای دولت جدید آمریکا بر حکومت وقت ایران بود.

وصیت نامه محمد کچویی نیز در آبان سال ۵۹ یعنی سه سال و نیم پس از آزادی وی از زندان نوشته شد و فایل های صوتی به جا مانده از محمد کچویی در سال ۵۸ نشان می دهد که وی با آنکه از مخالفین مشی سازمان مجاهدین خلق بعد از تغییر ایدئولوژیک این سازمان در سال ۵۴ بود اما هیچگاه تلاش نداشت در بیرون از زندان در سال ۵۶ و ۵۷ شکافی در صف مخالفین شاه به وجود آورد و در راستای منویات ساواک قدم بردارد! محمد کچویی آنگونه که خود روایت می کند اولا معتقد به جدایی مبارزین مسلمان از مارکسیست ها بود به دلیل آنکه مارکسیست هایی همانند اعضای سازمان مجاهدین خلق قصد داشتند از وجهه مذهبی مبارزین مسلمان به نفع خود در میان توده های مذهبی استفاده کنند و اعمال خود را توجیه نمایند ثانیا پیش از این اتفاقا نیروهای چپ و ساواک برای ضعیف کردن نهاد دین در جامعه و تضعیف مبارزین مسلمان با هم همکاری های گسترده ای داشته اند و نمونه آن کمک فرهنگی و هنری سعید سلطانی از کارگردانان چپ تئاتر در دهه ۴۰ است که نیت اصلی او در اجرای نمایش هایش تصعیف دین در جامعه با همکاری ساواک بود. از دیگر این همکاری ها می توان به همکاری دکتر رضا براهنی در دهه ۵۰ با ساواک اشاره کرد که وی مقالات متعددی در نقد مارکسیسم برای ساواک نوشت و سپس از زندان آزاد شد.

 

  • ایرج مصداقی متولد سال ۱۳۳۹ در تهران است.در نوجوانی برای تحصیل به ایالات متحده امریکا رفته و در آنجا به همکاری با کنفدراسیون دانشجویان و محصلین ایرانی برای احیای واحد جنبش دانشجویی پرداخته و مقارن پیروزی انقلاب به ایران بازگشت. وی از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰  به مدت ده سال در زندان‌های قزل‌حصار، اوین و گوهردشت به سر برده است. وی هم اکنون ساکن سوئد می باشد.

 

  • رضا براهنی (زاده ۱۳۱۴ در تبریز) نویسنده، شاعر و منتقد ادبی چپگرای ایرانی است. او عضو کانون نویسندگان ایران و یکی از چهره‌هایی است که در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ برای تشکیل کانون نویسندگان ایران با جلال آل احمد همکاری داشت.وی در دوره کوتاهی در دهه ۵۰ در زندان به سر برد و سپس از زندان آزاد شد. وی هم اکنون ساکن آمریکا می باشد.